archiv 08/09
Edit archiv 08/09 here.
chazi k prebudovani techto stranek. Je mozne, ze jejich obsah bude docasne matouci (pak by se to melo zlepsit ;-))
Zadání projektů IMS pro akad. rok 2011/12
Informace k projektům a domácím úkolům (veškerá organizace je v kompetenci dr. Martina Hrubého, http://www.fit.vutbr.cz/~hrubym/)
Tento akademický rok zavádíme projekty řešené dvoučlennou skupinou studentů. Předpokládáme, že dva lidé se již mohou pustit do náročnějšího zadání a úroveň práce se celkově zvýší.
Opakovači předmětu IMS:
- letos budu uznávat projekty, které jste vypracovali minulý rok, pokud jste za ně utržili alespoň 15 bodů
- k uznání projektu vám stačí se přihlásit na téma projektu "Uznání projektu z loňska...". Pokud se na toto "téma" nepřihlásíte, budu to brát, že chcete projekt dělat znovu. Pokud se přihlásíte na jiné téma, už ho musíte dodělat a není cesty zpátky.
- pokud získám dojem, že se mi snažíte odevzdat jakkoliv zrecyklovaný loňský (nebo jinak starý) projekt, projekt neuznám
- pokud je opakovač členem týmu s neopakovači, pak se tato pravidla vztahují na celý tým
Pro projekt z hlediska skupin platí tato pravidla:
- projekt řeší skupina o právě dvou studentech (jednočlenná skupina není přípustná). Ve vysoce individuálních a odůvodněných případech lze připustit vícečlennu (3,4,...) skupinu.
- členové skupiny pracují na projektu se stejným úsilím. Hodnoceni jsou společně. Pokud by jeden z členů skupiny měl dojem, že se kolega dostatečně nesnaží, může tuto skutečnost popsat v dokumentaci projektu (pak by členové skupiny byli hodnoceni různě).
- pokud dojde ve skupině k nějakým drastickým neshodám vedoucím k rozkladu skupiny, pak v předem ohlášených a zdokumentovaných případech povolím oběma jedincům individuální práci a odevzdání. POZOR: neznamená to ovšem úlevu na komplexnosti zpracování.
- kterýkoliv člen skupiny musí být schopen projekt prezentovat a zodpovědět otázky opravujícího. Pokud by nebyl, celá skupina je hodnocena 0 body.
- opravující má právo kdykoliv povolat tým nebo jednotlivce z týmu k vysvětlení řešení
Témata projektů:
- dodávám témata projektů (přibližně půlka je ale stále formulována obecně). Evidence projektů a jejich účastníků je ve WISu, na stránce IMS.
- přihlašujte se na témata projektů dle zvyklostí ve WISu. Témat je dostatek a pokrývají látku IMS. Většina předpokládá samostudium a vyhledávání dalších informací. K téměř každému projektu je NUTNÁ nějaká implementace vytvořená VÝHRADNĚ členy řešící skupiny.
- u některých témat doporučuji konzultovat náplň tématu se mnou (veškerá forma komunikace VÝHRADNĚ formou news fóra - většina otázek se stále opakuje)
- témat je dostatek, ale předpokládám, že někteří z vás přijdou s vlastní iniciativou. Ve speciálních případech můžu připsat další témata. Vyhrazuju si právo téma zamítnout bez udání důvodu.
- existují v SHO témata, která bych rozhodně nedoporučoval (proto tento rok kladu důraz na pestrost v tematice). Seznam nedoporučených témat budu editovat zde: nedoporučená témata pro projekt IMS
- až na velmi vzácné (a předem dohodnuté výjimky) nepřipouštím projekty vypracované pro JINÝ PŘEDMĚT, které se zdají být příbuzné. Z pohledu IMS se jedná o recyklát a proto špatný jev.
- Podrobnější komentář k projektům: http://perchta.fit.vutbr.cz:8000/vyuka-ims/4
Složitost projektů:
- by měla odpovídat kreditovému hodnocení projektu.
- doporučuji alespoň 15-20 člověko-hodin
- vyskytl se argument, že když daný student není ani po dané době schopen projekt dokončit, že je tudíž téma projektu špatné a student je bez vady. Jistě chápete, že tento argument je velmi vychýlený.
Konzultace, komunikace (čtěte pozorně!!!):
- doporučuji formou fóra ve WISu - pak vaše otázky a mé odpovědi inspirují i ostatní
- vyhrazuji si právo neodpovídat na e-mailové dotazy
- osobní konzultace rozhodně v dopoledních hodinách 10:00-11:30. Odpoledne bych se chtěl věnovat jiným věcem (minulý rok jsem se v listopadu a prosinci téměř nemohl dostat k jiné činnosti, než bylo konzultování).
- z časových důvodů nemůžu na projekty vypracovávat recenze. Své hodnocení budu vysvětlovat výhradně při osobní návštěvě. E-mailem nikdy
- ze zkušností s minulými roky (a bohužel i z důvodu úpadu zájmu studentů o samotné studium) jsem nucen formulovat několik zakázaných otázek na konzultacích:
- co znamená moje téma projektu? Implicitní odpověď: studujte literaturu a zdroje na Internetu. Témata nejsou nedohledatelná v literatuře. Pokud s touto otázkou někdo přijde pár dní před odevzdáním, tak rozhodně nedělá na opravujícího dobrý dojem.
- co mám v projektu dělat? Implicitní odpověď: prostudujte tématiku a pokuste se do řešení vložit maximum svého vlastního přínosu a úsilí. Nelze každému navrhnout jeho způsob řešení na míru.
- jak mám projekt dělat? Implicitní odpověď: co nejlépe. Pamatujte na zaměření předmětu: vyrobte počítačový nebo matematický model a experimenty ho zkoumejte. Napište o tom inženýrskou zprávu.
- jak mám projekt udělat, abych dostal plný počet bodů? Implicitní odpověď: co nejlépe. Tato otázka je naprosto zavrženíhodná a student by ji neměl nikdy vypustit z úst.
- je toto mé zpracování v tomto okamžiku dostatečné na to, abych dostal plný počet bodů? Implicitní odpověď: odmítám nahlížet na rozpracovaný projekt a slibovat budoucí hodnocení. Projekty odevzdejte a já je ohodnotím.
- přípustný formát konzultace je: prostudoval jsem tuto .... literaturu a toto .... jsem o problému pochopil (případně, toto ... nechápu, protože ...). Promyslel jsem řešení a napadly mě tyto možnosti a hypotézy.... Jsou správné? Domnívám se, že tato ... je nejvhodnější. (cvičící to vyslechne, se studentem probere a dojdou k dalšímu postupu).
Morální poklesky, zápočet:
- studenti recyklují řešené projekty z minulých let, proto jsme také nuceni jaksi inovovat
- úspěšně vypracovaný projekt je předpokladem pro udělení zápočtu do IMS
- veškeré formy plagiátorství budou hodnoceny 0 body pro absolutně všechny zúčastněné, odejmutím zápočtu a možná i přestupkovou komisí
- až na velmi speciální výjimky se nepřipouští jakékoliv spojování projektu do IMS s projektem do libovolného, byť příbuzného, předmětu.
Opravování projektu
- Termín odevzdání je stanoven ve WISu - pokud nestihnete do té doby odevzdat, rozhodně mi své projekty neposílejte poštou. Bohužel projekty po termínu nebudu z principu přijímat. Nemoc v posledním týdnu řešení NENÍ důvodem k pozdějšímu odevzdání (značná část studentů v tu dobu onemocní).
- Hodnotím originalitu a celkovou úroveň projektu. Významné jsou i výsledky získané experimentování s modelem. Experimentálně nepoužitý model je k ničemu.
- Vzhledem k celkovému počtu projektů nejsem schopen na každý projekt vypracovat recenzi. Pokud by někoho zajímaly mé komentáře, pak je předávám výhradně při osobní návštěvě (v mé kanceláři po celkovém ukončení hodnocení). Nebudu podávat žádná vysvětlení mailem. Body budu případně přidávat v rozsahu 1-3 body těm studentům, kterým by to zvýšilo konečnou známku – body tedy budu navyšovat až po termínech zkoušení.
- Nadstandardní projekty budou bonifikovány extra body (projeví se po zkoušce).
- Projekty opsané nebo jinak morálně pokleslé mohou být důvodem pro řízení přestupkové komise fakulty.
- pokud plánujete v projektu Petriho síť, pak mi stačí tato nakreslená čitelně rukou a následně digitalizována (sken, foto) do rozumně vyhlížejícího JPG/PNG
- dokumentaci zásadně produkujte do otevřeného textu (txt, latin-2 nebo bez diakritiky) nebo PDF. Dokumenty z MS-Win nejsou považovány za přenositelné. Vzhledem k faktu, že se nacházíme na programátorské škole, kvalita dokumentace NEBUDE vyrovnávat nekvalitu programu.
- program testujte na školních systémech (merlin/eva). Pro překlad dodejte makefile. V případě ne-céčkových modelů doplňte informaci o překladu/spuštění (u programů v Simule 67 je to jasné). Pokud je projekt psán nástrojem, který není instalován na unixových strojích fakulty, bude nutná osobní prezentace projektu autory na jejich přineseném hardwaru.
- SLOŽITOST ZADÁNÍ - specifikovat minimální složitost zadaného problému je obtížné, poněvadž na to chybí metrika.
- svoje soubory balte do .tar.gz
Zpracování projektu
Projekt má představovat ucelený proces návrhu modelu a experimentování s ním - proto je nezbytné do projektu začlenit:
- formulaci zadání
- analýzu zadání v míře dané charakterem zadání (konceptuální model)
- abstraktní model - opět závisí na charakteru projektu (u diskrétních systémů například Petriho síť)
- simulační model
- experimenty a komentované experimentální výsledky - vyhrnutí statistik ze SIMLIBu bez náznaku komentáře mě nezajímá!!! Simulací zjišťujte chování systému v různých situacích. Projekty bez komentovaných (vysvětlených) výsledků a bez několika experimentů budou hodnoceny méně body.
Implementace, nástroje, jazyky
- pokud to bude prelozitelne (a spustitelne) na skolnich unixovych serverech (laskave overte), pak v implementacnim jazyce neni omezeni. Toto bych preferoval.
- V pripade pouziti neceho jineho (zejmena obskurnich microsoftich nastroju) bude nutne projekt osobne prezentovat na vlastnim donesenem notebooku.
archiv - 2006/7
Čtěte news fórum vutbr.fit.courses.ims předmětu!
Slajdy prvního democvičení: Missing File (/vyuka-ims/uploads/ims-demo1.pdf)
Slajdy druhého democvičení: Missing File (/vyuka-ims/uploads/diskr2.pdf) příklady: Missing File (/vyuka-ims/uploads/ims-simlib-dema.tar.gz)
Třetí democvičení (termin se casem urci) - Missing File (/vyuka-ims/uploads/spoja.pdf)
Missing File (/vyuka-ims/uploads/diskr2a.pdf)
Missing File (/vyuka-ims/uploads/prihl.html)
projekty-SNT