Pokyny k projektu do THE
Úvod
Cílem projektu je procvičit metody, algoritmy a modely uvedené v přednáškách nebo nad rámec přednášek. Témeř libovolný bod ve slajdech lze důkladněji rozpracovat. Volba tématu by měl vyjadřovat zájem studenta o konkrétní problematiku. Pro nerozhodné studenty doporučím několik témat, ve většině případů však očekávám vlastní iniciativu studentů při volbě problematiky ke zpracování.
Rámcové zadání projektu
Prostudujte literaturu (knihy, vědecké články, přednášky) takovým způsobem, že ji budete prokazatelně rozumět. Napište vlastní, naprosto originální a původní zprávu o zkoumané problematice. Zpracování musí přinést poznatky nad rámec přednášek. Ze zprávy musí být naprosto zřejmé, že problematice rozumíte (můžu to v rámci hodnocení projektu prověřit osobním přezkoumáním). Rozsah zprávy by se měl pohybovat mezi 5-10 stranami textu (tzn. bez obvyklé "úvodní obálky s logem školy" a "obsahu–seznamu kapitol"). Hodnotí se úroveň zvolené problematiky a kvalita zpracování zprávy.
Volba tématu/okruhu
V průběhu semestru zkoumejte literaturu týkající se předmětu a osnovy přednášek. Zvolte si okruh a konkrétní náplň. Není třeba se nijak registrovat a ohlašovat plánovanou náplň projektu. Svůj projekt zpracujte a odevzdejte včas.
Individuální nebo skupinové projekty
Projekt je v základu koncipován jako individuální dílo jednoho studenta. V případech vyšších ambicí skupiny studentů dosáhnout řešení náročnější problematiky, lze formovat dvou až tříčlenný tým. Očekávám pak:
- včasné ohlášení zformování řešitelského týmu – zejména jeho personální složení a zvolenou problematiku
- konzultaci a schválení zvolené problematiky
- řešitelský tým by se měl ohlásit nejpozději v průběhu prosince
Konzultace
- osobní konzultace nejlépe dopoledne, mezi 10-11:30 hodinou
- krátké dotazy můžeme vyřešit e-mailem
- je praktické dotazy směrovat do fóra předmětu, kde dotazy/odpovědi uvidí ostaní a případně se zúčastní diskuze
- v rámci konzultací se očekává diskuze nad konkrétními tématy (předmětem konzultace by neměl být dotaz "co mám dělat na projekt?" nebo ještě horší "jak ho mám udělat, abych dostal plný počet bodů?" nebo vůbec nejhorší "už je můj projekt ve stavu, abych dostal plný počet bodů?")
Hodnocení projektů
Za projekt můžete získat až 40 bodů. Tohoto hodnocení dosáhnou původní a pečlivě zpracované práce studentů, kteří o problematiku budou jevit evidentní zájem. Pamatujte na to, že téma projektu má být velmi úzce zaměřeno s důrazem na hloubku a detailnost jeho zpracování.
Zřejmě nelze přesně stanovit ceník bodů za jednotlivé úkony a okruhy. Budu rozlišovat dvě hlavní členění projektů vzhledem k hodnocení:
- projekty, jejichž autoři si nezaslouží zápočet (hodnocení 19 a méně):
- případy evidentního nezájmu o problematiku
- řešení velmi pochybné nebo nefunkční
- zpráva nejistého původu, kterou není autor schopen objasnit
- evidentní podvrhy a plagiáty
- projekty, jejichž autoři dostanou zápočet:
- téma je jasně stanoveno, dává smysl a je zřejmý přínos autora:
- u studijního - míra zpracování přesahuje informace z přednášek, autor téma pochopil a zpracoval vlastními slovy
- u implementačního - řešení je funkční, autor chápe princip algoritmu, což dokumentuje jeho vlastní implementací, otestováním a dokumentací
- u aplikačního - autor zvolil zajímavou reálnou situaci a s použitím vlastních (nebo při té příležitosti získaných) znalosti o ní sestavil její model, který je schopen světu sdělit zajímavý poznatek o zkoumané situaci. Autor problém kvalitně vysvětlí v dokumentaci.
- u infiltračního - autor infiltroval instituci, která má skutečnou spojitost s problematikou THE. Pobytem v instituci rozšířil svoje vzdělání a podal o tom zprávu, která tento fakt jasně dokumentuje.
- zpracování je funkční
- v případě rozsáhlejší problematiky se připouští nepřesnosti a nedodělky v případě, že o nich autor ví, uvědomuje si omezení svého zpracování a v ideálním případě tuší, jak by své zpracování zlepšil
- dokumentace vysvětluje problematiku a je původní
Hodnotící si vymezuje právo autora/autory projektu povolat k vysvětlení jeho řešení a zpracování. Pokud autor (nebo libovolný člen týmu) nebude schopen svou práci vysvětlit, smí hodnotící projekt hodnotit značnou bodovou ztrátou (v extrémním případě nula body).
Je nutné se vyrovnat s jistou mírou subjektivity v hodnocení. Z těchto důvodů se v mnoha situacích ustanovují hodnotící komise, které mají zvýšit pravděpodobnost objektivnosti. Více k tomu lze prostudovat v práci markýze de Condorceta, speciálně v případě jeho "Jury theoremu" - http://en.wikipedia.org/wiki/Condorcet's_jury_theorem
V případě studentů skupiny "bez zápočtu" je základem hodnocení nula a hodnocení bude navýšeno dle pozitivních aspektů jejich řešení. V případě studentů skupiny "se zápočtem" je základem hodnocení 40 bodů, které bude kráceno na základě konkrétní kritiky hodnotícího.