Zde uváděná zadání projektů představují specifikaci požadavků na specializovaný software. Zadání je vypsáno ve spolupráci s Ústavem Sociální Péče Křižanov, který zaručuje vedení studenta svým kompetentním koordinátorem, poskytnutí prostředků a prostoru pro realizaci navrhovaného zadání. Pokud vás zadání zaujala, napište mi prosím e-mail (koci AT fit.vutbr.cz).
Aplikace pro alternativní a augmentativní komunikaci pro osoby s mentálním postižením
Seznamte se s problematikou specifických vzdělávacích a komunikačních potřeb (alternative and augmentative communication - AAC), s důrazem na special educational needs (SEN), u osob s mentálním handicapem a kombinovanými vadami.
Seznamte se možnostmi využití přenosných zařízení na platformách iPad, OS Android a Win 8 v aplikacích pro SEN. Studujte společné a odlišné prvky těchto platforem s důrazem na vývoj aplikací.
Po konzultaci s vedoucím práce vyberte a prostudujte vhodné současné zástupce aplikací pro AAC. Analyzujte zejména cenovou dostupnost, rozšiřitelnost a aktuální uplatnění.
Navrhněte aplikaci pro AAC. Aplikace bude obsahovat oprávnění pro uživatele klient a uživatele správce (ochrana editace heslem). Umožní editovat obsah, tj. přidávání, odebrání a úpravu položek (editace kategorií položek), přepis textové popisu položek a změnu piktogramů pro AAC. Jako sadu piktogramů zvolte volně dostupné knihovny, např. dle ARASAAC. V režimu klienta pak sestavení jednotlivých vět v řádku s možností hlasového výstupu.
Aplikace musí být použitelná na mobilních platformách, zejména na iOS, OS Android a případně i Win 8. Aplikace bude dostupná nativně pro cílové platformy, nenavrhujte řešení webové aplikace. Aplikace bude volně dostupná jako open source, zvolte vhodnou licenci.
Pro návrh využijte objektově orientované paradigma a jazyk UML. Navrženou aplikaci implementujte ve vhodném objektovém prostředí (užijte přechodu z objektového návrhu dle notace UML do prostředí programovacího jazyka).
Ve spolupráci se zaměstnanci ÚSP Křižanov proveďte nasazení a testování aplikace na odlišných přenosných zařízeních v prostředí osob s mentálním handicapem.
Proveďte statistické vyhodnocení a analýzu dosažených výsledků a diskutujte přínos z pohledu praktického uplatnění a dalšího rozvoje práce.
Literatura a odkazy
Projekt I-SEN (otevřená komunita rodičů, pedagogů, terapeutů, IT odborníků), http://www.i-sen.cz
Business Process Model and Notation (BPMN) [Referenční příručka ver. 2.0], 2011-01-03, dostupné on-line na http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/
Ivar Jacobson, et. al: The Unified Software Development Process, Addison Wesley, 200
M. L. Murphy: Android Programming Tutorials, CommonsWare, 2010
Aplikace pro výuku znaku do řeči pro osoby s mentálním postižením
Seznamte se s problematikou specifických vzdělávacích a komunikačních potřeb (alternative and augmentative communication - AAC), s důrazem na special educational needs (SEN), u osob s mentálním handicapem a kombinovanými vadami.
Seznamte se možnostmi využití přenosných zařízení na platformách iPad, OS Android a Win 8 v aplikacích pro SEN. Studujte společné a odlišné prvky těchto platforem s důrazem na vývoj aplikací.
Po konzultaci s vedoucím práce studujte vhodné existující aplikace pro SEN - nácvik znaku do řeči. Analyzujte zejména cenovou dostupnost, rozšiřitelnost a aktuální uplatnění.
Navrhněte aplikaci pro SEN - nácvik znaku do řeči. Aplikace bude obsahovat možnost výuky znaku do řeči, jako je např. makaton. Aplikace bude umožňovat režim přehrávání a editaci videa (předvedení znaku), obrázku (symbol znaku) a textu pro každý znak do řeči. Přehrávání bude sekvenční a opakovatelné s možností výběru obtížnosti. Vhodné je také režim testu nácviku znaků a hodnocení nácviku. Zaměřte se na praktické uplatnění při výuce a reedukaci osob s mentálním postižením.
Aplikace musí být použitelná na mobilních platformách, zejména na iOS, OS Android a případně i Win 8. Aplikace bude dostupná nativně pro cílové platformy, nenavrhujte řešení webové aplikace. Aplikace bude volně dostupná jako open source, zvolte vhodnou licenci.
Pro návrh využijte objektově orientované paradigma a jazyk UML. Navrženou aplikaci implementujte ve vhodném objektovém prostředí (užijte přechodu z objektového návrhu dle notace UML do prostředí programovacího jazyka).
Ve spolupráci se zaměstnanci ÚSP Křižanov proveďte nasazení a testování aplikace na odlišných přenosných zařízeních v prostředí osob s mentálním handicapem.
Proveďte statistické vyhodnocení a analýzu dosažených výsledků a diskutujte přínos z pohledu praktického uplatnění a dalšího rozvoje práce.
Literatura a odkazy
Projekt I-SEN (otevřená komunita rodičů, pedagogů, terapeutů, IT odborníků), http://www.i-sen.cz
Business Process Model and Notation (BPMN) [Referenční příručka ver. 2.0], 2011-01-03, dostupné on-line na http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/
Ivar Jacobson, et. al: The Unified Software Development Process, Addison Wesley, 200
M. L. Murphy: Android Programming Tutorials, CommonsWare, 2010
Aplikace pro YES/NO alternativní komunikaci pro osoby s mentálním postižením
Seznamte se s problematikou specifických vzdělávacích a komunikačních potřeb (alternative and augmentative communication - AAC), s důrazem na special educational needs (SEN), u osob s mentálním handicapem a kombinovanými vadami.
Seznamte se možnostmi využití přenosných zařízení na platformách iPad, OS Android a Win 8 v aplikacích pro SEN. Studujte společné a odlišné prvky těchto platforem s důrazem na vývoj aplikací.
Po konzultaci s vedoucím práce studujte vhodné existující aplikace pro SEN - zjednodušená alternativní komunikace, označovaná jako YES/NO. Analyzujte zejména cenovou dostupnost, rozšiřitelnost a aktuální uplatnění.
Navrhněte aplikaci pro SEN - zjednodušená alternativní komunikace. Aplikace bude umožňovat zjednodušenou alternativní komunikaci typu YES/NO v režimech přehrávání a editace. V režimu editace umožňuje nahrání databáze fotografií nebo piktogramů (např. ARASAAC) a utvoření komunikačních listů, kde každý list obsahuje několik párů pro rozhodování. Každý pár obsahuje 2 symboly (foto/piktogram) a každý symbol svůj textový i zvukový doprovod (možnost nahrání zvuku). V režimu přehrávání umožňuje volbu ze sady listů a v něm přehrání YES/NO páru. Zaměřte se na praktické uplatnění při výuce a reedukaci osob s mentálním postižením.
Aplikace musí být použitelná na mobilních platformách, zejména na iOS, OS Android a případně i Win 8. Aplikace bude dostupná nativně pro cílové platformy, nenavrhujte řešení webové aplikace. Aplikace bude volně dostupná jako open source, zvolte vhodnou licenci.
Pro návrh využijte objektově orientované paradigma a jazyk UML. Navrženou aplikaci implementujte ve vhodném objektovém prostředí (užijte přechodu z objektového návrhu dle notace UML do prostředí programovacího jazyka).
Ve spolupráci se zaměstnanci ÚSP Křižanov proveďte nasazení a testování aplikace na odlišných přenosných zařízeních v prostředí osob s mentálním handicapem.
Proveďte statistické vyhodnocení a analýzu dosažených výsledků a diskutujte přínos z pohledu praktického uplatnění a dalšího rozvoje práce.
Literatura a odkazy
Projekt I-SEN (otevřená komunita rodičů, pedagogů, terapeutů, IT odborníků), http://www.i-sen.cz
Business Process Model and Notation (BPMN) [Referenční příručka ver. 2.0], 2011-01-03, dostupné on-line na http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/
Ivar Jacobson, et. al: The Unified Software Development Process, Addison Wesley, 200
M. L. Murphy: Android Programming Tutorials, CommonsWare, 2010
Aplikace rozvoj psaní a počítání pro osoby s mentálním postižením
Seznamte se s problematikou specifických vzdělávacích a komunikačních potřeb (alternative and augmentative communication - AAC), s důrazem na special educational needs (SEN), u osob s mentálním handicapem a kombinovanými vadami.
Seznamte se možnostmi využití přenosných zařízení na platformách iPad, OS Android a Win 8 v aplikacích pro SEN. Studujte společné a odlišné prvky těchto platforem s důrazem na vývoj aplikací.
Po konzultaci s vedoucím práce studujte vhodné současné zástupce pro SEN - grafomotorika, rozvoj psaní a počítání. Analyzujte zejména cenovou dostupnost, rozšiřitelnost a aktuální uplatnění.
Navrhněte aplikaci pro SEN - grafomotorika, rozvoj psaní a počítání. Aplikace bude rozpoznávat psaný text prstem (velká i malá písmena, psací i tiskací), číslice arabské, bude schopna převodu do textového formátu, uvažte hlasový výstup. Uvažte dva režimy aplikace psaní a matematika (malá matematika). Zaměřte se na praktické uplatnění při výuce a reedukaci osob s mentálním postižením.
Aplikace musí být použitelná na mobilních platformách, zejména na iOS, OS Android a případně i Win 8. Aplikace bude dostupná nativně pro cílové platformy, nenavrhujte řešení webové aplikace. Aplikace bude volně dostupná jako open source, zvolte vhodnou licenci.
Pro návrh využijte objektově orientované paradigma a jazyk UML. Navrženou aplikaci implementujte ve vhodném objektovém prostředí (užijte přechodu z objektového návrhu dle notace UML do prostředí programovacího jazyka).
Ve spolupráci se zaměstnanci ÚSP Křižanov proveďte nasazení a testování aplikace na odlišných přenosných zařízeních v prostředí osob s mentálním handicapem.
Proveďte statistické vyhodnocení a analýzu dosažených výsledků a diskutujte přínos z pohledu praktického uplatnění a dalšího rozvoje práce.
Literatura a odkazy
Projekt I-SEN (otevřená komunita rodičů, pedagogů, terapeutů, IT odborníků), http://www.i-sen.cz
Business Process Model and Notation (BPMN) [Referenční příručka ver. 2.0], 2011-01-03, dostupné on-line na http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/
Ivar Jacobson, et. al: The Unified Software Development Process, Addison Wesley, 200
M. L. Murphy: Android Programming Tutorials, CommonsWare, 2010